Äänestys

Tilaatteko jotain paikallista sanomalehteä paperiversiona?

Eesti Päevaleht
0 (0%)
Äripäev
0 (0%)
Joku muu
0 (0%)
En/emme tällä hetkellä.
0 (0%)
Postimees
2 (100%)

Äänestäjiä yhteensä: 2

Kirjoittaja Aihe: Kysely: Tilaatko paikallista paperista sanomalehteä?  (Luettu 5448 kertaa)

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Kysely: Tilaatko paikallista paperista sanomalehteä?
« : Helmikuu 10, 2015, 17:06:31 »
Itse olen harkinnut pitkään pitäisikö tilata paperilehti kotiin, jotta tulisi luettua enemmän vironkielistä materiaalia ja parannettua kielitaitoa. Kerran yritin sitä jopa tilatakkin, oli vain tilausnumero viikonloppuna kiinni. Toisaalta arveluttaa tuleeko niitä sitten joka päivä luettua, meneekö se vain paperin siirtelyksi nykyään. Mitä mieltä olette, kannattaako?

Kyselyyn ei ole tietenkään pakko vastata jos tuntuu siltä.
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Vs: Kysely: Tilaatko paikallista paperista sanomalehteä?
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2015, 17:08:28 »
Ja joo, tilaan Baltic Guidea kotiin, joskin en pidä sitä varsinaisena sanomalehtenä. En siis tilaa mitään tällä hetkellä, mutta mitä olen yrittänyt tutuilta udella, ehkä se olisi Postimees jonka tilaisin.

Hömis

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2015, 18:01:20 »
Postimehen tilausta minäkin olen harkinnut. Ja juuri siitä syystä, että tulisi luettua ja olisi paremmin selvillä, mitä tässä maassa tapahtuu ja mistä puhutaan.

Õhtuleht on helppoa luettavaa, uutiset sitä sun tätä, mutta helpompaa.

Baltic Guide on mielestäni mainoslehti, joka on tarkoitettu meren yli tuleville turisteille.  :)

SH

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2015, 21:27:23 »
Paikallisen sanomalehden tilaaminen oli suunnilleen ensimmäinen asia, mitä tässä maassa vuonna 2008 tein. Eli kyllä tilaan ja se oli osasyy, minkä ansiosta aika nopeasti oppi kieltäkin. Nyt tulee Postimees ja Eesti Ekspress. Vähän vuorovedolla olen mennyt. Välillä Postimehen sijaan Eesti Päevaleht ja aika usein myös jokin naisten aikakauslehti myös. Maalehteä olen myös tilannut (mikä ei ole ollenkaan hullumpi ja tuo vähän uutta näkökulmaa asioihin).

Ja kyllähän virolaislehdet ehtii lukea, kun ne ovat sellaisia suomalaisen paikallislehden kokoisia lirpakkeita. Ulkomaanuutisointi on surullisen pientä ja uutiseksi riittää monesti päälehdessäkin "orava tippui puusta Põlvassa" -tyyppinen tapahtuma, mutta näillä mennään.

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2015, 11:58:59 »
Paikallisen sanomalehden tilaaminen oli suunnilleen ensimmäinen asia, mitä tässä maassa vuonna 2008 tein. Eli kyllä tilaan ja se oli osasyy, minkä ansiosta aika nopeasti oppi kieltäkin. Nyt tulee Postimees ja Eesti Ekspress. Maalehteä olen myös tilannut (mikä ei ole ollenkaan hullumpi ja tuo vähän uutta näkökulmaa asioihin).

Millainen toi maalehti on, ilmeisesti vastaa noita Kepun äänenkannttajia Suomessa?

Lainaus
Ja kyllähän virolaislehdet ehtii lukea, kun ne ovat sellaisia suomalaisen paikallislehden kokoisia lirpakkeita. Ulkomaanuutisointi on surullisen pientä

Toisaalta pidän huomattavasti enemmän virolaisesta tavasta uutisoida asioita verrattuna Suomeen, täällä meno on jotenkin rehellisempää ja "vähemmän sivistynyttä" kuin tuolla pohjoisessa.

Lainaus
ja uutiseksi riittää monesti päälehdessäkin "orava tippui puusta Põlvassa" -tyyppinen tapahtuma, mutta näillä mennään.

Totta, mutta se voi olla myös hyvä jos vaihtoehtona on, että maksaa siitä mitä ei ehdi kuluttamaan.

Otan oman vastuuni kototumisesta vakavasti - joskin vähän ehkä hitaasti :) - joten tämän ketjun innoittamana - tältä istumalta soitin nyt sitten Postimees tilauskeskukseen (pirullinen numero 666 2525) ja otin lehden. Sen voisi tilata myös juridiselle henkilölle, mutta on jonkun verran tyyriinpi. Siviilinä hinta oli nyt 90€ vuodeksi. Laskun otin postiin, notta eivät ala sitä rämpsyä lähettelemään sieltä.

Tämä oli historiallinen hetki, elämäni ensimmäinen kotiin tilattu maksullinen sanomalehti. Enää koira puuttuu! (ruokakulhot ja kakkapussit on jo kerätty)

Edit: vaihdoin myös omaa ääntäni tässä äänestyksessä :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2015, 12:02:31 kirjoittanut Poro »

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2015, 12:04:08 »
Postimees lehden vois tilata myös verkosta - Virossa kun ollaan, mutta se ei tue henkilökorttia ja olis pitänyt alkaa jotain tiliä rakentelemaan sinne. Soittaminen pöytäpuhelimesta oli huomattavasti kätevämpää.

SH

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2015, 21:00:02 »
No näin tuli otettua historiallinen askel lehden tilaajaksi!

Maaleht on ilman muuta maaseudun asumisen pää-äänenkannattaja. Juuri sen takia se onkin kiinnostava luettava: siellä on usein juttuja tyystin erilaisista aiheista kuin Postimehessä EPL:ssä. Ne ovat kuitenkin aika Tallinna-keskeisiä.

Se on totta, että virolaislehdissä paukutellaan asioista Suomea suoremmin. Mikä minua vaivaannuttaa on välillä nolostuttan vaatimaton journalistinen taito. Tekstin rakenne on minusta välillä aika heppoista, haastattelut enemmänkin haastattelijan omaa briljeerausta ja urheilu-uutiset raivostuttavan sovinistisia. Ja lehtien ulkoasussa ja taitossa Suomen lehdet pesevät virolaiset noin 60-0-

Toisaalta lehdissä on sellaisia juttutyyppejä, joita ei Suomessa näe missään. Esimerkiksi Postimehen AK-liitteessä on hämmentäviä pitkiä artikkelimaisia tekstejä.

ttraiha

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2015, 22:33:02 »
Ei nyt ihan paperilehdestä, mutta jos olette Elisan asiakkaita saatte Delfistä pääsyn Digilehtiin ilmaisiksi.

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2015, 17:02:03 »
Maaleht on ilman muuta maaseudun asumisen pää-äänenkannattaja. Juuri sen takia se onkin kiinnostava luettava: siellä on usein juttuja tyystin erilaisista aiheista kuin Postimehessä EPL:ssä. Ne ovat kuitenkin aika Tallinna-keskeisiä.

Se on totta, että virolaislehdissä paukutellaan asioista Suomea suoremmin. Mikä minua vaivaannuttaa on välillä nolostuttan vaatimaton journalistinen taito. Tekstin rakenne on minusta välillä aika heppoista, haastattelut enemmänkin haastattelijan omaa briljeerausta ja urheilu-uutiset raivostuttavan sovinistisia. Ja lehtien ulkoasussa ja taitossa Suomen lehdet pesevät virolaiset noin 60-0-

Heh heh, voihan se olla, että tietynlainen kypsyys ja hienotunteisuus puuttuu, toisaalta se tuo sellasen suoruuden ja humoristisen leiman mukaan joka pitää lukijansa hyvällä tuulella - jos ne ottaa siten :)

Lainaus
Toisaalta lehdissä on sellaisia juttutyyppejä, joita ei Suomessa näe missään. Esimerkiksi Postimehen AK-liitteessä on hämmentäviä pitkiä artikkelimaisia tekstejä.

Jep, esim maanpuolustuksesta ja NATO:n tekemisistä jos vertaa, voisi Suomessa kuvitella olevan sovittu radiohiljaisuus siitä aiheesta.

Yksi eroava piirre on myös, vähän kun suomalaisissa lehdissä Yhdysvaltojen suhteen, paikalliset muistavat aina uutisoida jos venäjällä tapahtuu jotain ikävää. Parempi näin päin jos sitä pitää tehdä. :D

Kohta tiedän tästä aiheesta enemmän kun se lehti alkaa kolisemaan luukusta joka päivä.

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2015, 17:03:39 »
Ei nyt ihan paperilehdestä, mutta jos olette Elisan asiakkaita saatte Delfistä pääsyn Digilehtiin ilmaisiksi.

Tota en tiennytkään ja olen Ellun asiakas, joten pitäis toimia. Ilmeisesti asiakkuus todistetaan jotenkin elisan sivujen kautta?

Edit: odottelin muuten lehteä jo tänään, mutta toivat pelkän laskun. Aika nuukaa jos ei luoteta edes yhden lehden omakustannusarvon edestä :-/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2015, 17:08:45 kirjoittanut Poro »

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2015, 17:07:25 »
Postimehen tilausta minäkin olen harkinnut. Ja juuri siitä syystä, että tulisi luettua ja olisi paremmin selvillä, mitä tässä maassa tapahtuu ja mistä puhutaan.

Noh, ajattelitko nyt tilata vai jääkö vielä harkintaan?

Lainaus
Baltic Guide on mielestäni mainoslehti, joka on tarkoitettu meren yli tuleville turisteille.  :)

Jep. Oikeastaan yksi mielenkiintoisimpia osia siellä on se "suomalainen virossa" esittely, se on vaan mitättömän lyhyt lirpake. Ihmeen moni niistä haastatelluista on ollut jollain tapaa tyytymättömiä jostakin, mistä lie ovat löytäneet nämä tapaukset, ei oikeen vastaa omaa käsitystä mitä olen tavannut suomalaisia täällä. Oikeastaan omat keskustelut ovat osoittaneet päinvastaista.