Kirjoittaja Aihe: 2015-02-11 STT:Tunneli Helsingistä Tallinnaan maksaisi 9-13 mrd  (Luettu 3979 kertaa)

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Lainaus
Selvitys: Tunneli Helsingistä Tallinnaan maksaisi 9-13 miljardia

Kotimaa Julkaistu 11.2.2015 klo 10:45   
STT

Helsinki

Rautatietunneli olisi toteuttamiskelpoisin vaihtoehto kiinteäksi yhteydeksi Helsingin ja Tallinnan välille, arvioidaan asiasta tehdyssä esiselvityksessä. Tunneli ja sen liikennejärjestelyt maksaisivat 9–13 miljardia.

Tunneli voisi valmistua aikaisintaan vuoden 2030 jälkeen.

Tunnelin on visioitu lyhentävän matka-ajan jopa puoleen tuntiin Helsingin ja Tallinnan välillä. Kannattavuuden kannalta tärkeintä on juuri se, että matka Helsingin ja Tallinnan keskustan välillä sujuisi mahdollisimman nopeasti.

Kannattavuus edellyttää myös, että Rail Baltic -raideyhteys Baltiasta Puolaan rakennetaan, jolloin Baltia saisi nopean junayhteyden Eurooppaan.

Selvityksen tekijät arvioivat, että Helsingin ja Tallinnan tunneli vaikuttaisi merkittävästi Suomen ja Viron kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Tallinnan ja Helsingin välille visioidaan myös syntyvän laaja työssäkäyntialue.

Selvityksessä suositellaan jatkamaan rautatietunnelin suunnittelemista.

Esiselvityksen ovat teettäneet Helsingin ja Tallinnan kaupungit sekä virolainen Harjun maakunta.

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kotimaa/selvitys-tunneli-helsingista-tallinnaan-maksaisi-9-13-miljardia/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 12:02:27 kirjoittanut Poro »
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Lainaus
Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli on teknisesti mahdollinen



Suomenlahden alittavan Helsinki–Tallinna-tunnelin suunnittelu voisi edetä, mikäli tunnelin toteuttamiseen löytyy Suomenlahden molemmin puolin tahtoa.

Tänään keskiviikkona julkistettu esiselvitys tunneliyhteydestä osoittaa, että tunneliyhteys voisi olla teknisesti toteutettavissa.

Selvityksen mukaan tunnelin ja sen liikennejärjestelyjen kustannusarvio olisi 9–13 miljardia.

Liikennöinnistä saatavat maksut kattaisivat selvityksen mukaan tunnelin toiminta- ja ylläpitokustannukset ja osan investointikustannuksista.

Julkista tukea arvioitaisiin tarvittavan noin puoleen rakentamiskustannuksista.

Mikäli rakentamiseen ryhdyttäisiin, voisi tunneli olla käytössä 2030-luvulla.

Rautatieyhteys muuttaisi merkittävästi logistisia yhteyksiä Suomesta Keski-Eurooppaan.

Esiselvitys on tehty Talsinkifix-projektissa, jossa ovat mukana Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Harjun maakunta Virosta ja Femer Belt Development –yhtiö. Projekti on saanut rahoitusta Euroopan unionilta.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1423623119858
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 11:59:03 kirjoittanut Poro »
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
En tiedä miten tota on selvitelty, mutta omalta osaltani en usko, että rautatietunneli olisi mitenkään oleellisesti nopeampi. Nyt lauttamatka koostuu vähintään puolen tunnin odottelusta, parin tunnin matkasta ja taas puolen tunnin odottelusta. 3-4 tuntia per legi sataman portilta toiselle.

Jos laivan sijasta pitäisi odottaa junan lastausta, siirtymistä ahtaampaan junaan ja nopea alitus + sama toisinpäin, veikkaan, että kokonaisuus on todennäköisesti samaa luokkaa junan ahtauden takia. Bonuksena tulee meren alitus joka ei ainakaan toimi vetovoimatekijänä.

En tiedä toteutuspuolesta, mutta Tanskan siltojen malli tuntuisi houkuttelevammalta jossa ajetaan valtaosa matkasta siltojen päällä omalla autolla ja laivaväylä alitetaan lyhyellä tunnelilla jonka päät ovat ihmisen tekemillä saarilla. Koska liikennevirta on jatkuvaa ja mitään lastaamisia ei tapahdu, matka on nopeampaa, ylitys ei ole sidottu lähtöihin ja aikatauluihin ja matka tapahtuu omassa autossa, meren pinnan päällä.

Mitä tulee tunnelin rahoittamiseen, tuntuu omituiselta, että näillä väestömäärillä täällä periferiassa tuo hanke olisi mitenkään kannattava koska se ei ollut sitä 30 km pituisessa Englannin kanaalissakaan - ko tunneliyhtiöhän on mennyt konkurssiin ainakin kerran.

Jos mainitsemani Tanskan malli olisi teknisesti mahdollinen, päättäjät eivät siitä todennäköisesti pidä pelkästään sen takia, että tuo mainittu Rail Baltic rata ei liity siihen mitenkään ja autottomat matkustajat matkustaisivat bussiliikenteellä. Toki Rautatienkin voisi rakentaa Tanskan mallilla, mutta siihen pätee samat ongelmat autoilijan näkökannalta.
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

ttraiha

  • Vieras

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Vs: Hyviäkin uutisia välillä
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2015, 13:57:00 »
Jospa se joskus toteutusikin.  http://yle.fi/uutiset/esiselvitys_rautatietunneli_helsingin_ja_tallinnan_valille_kannattaisi/7796959

Lainaus
– Matka-aika Helsingin keskustasta Tallinnan keskustaan lyhenisi puoleen tuntiin, kun se nykyisin nopeimmillakin pika-aluksilla on puolitoista tuntia. Matkan hinta olisi suunnilleen saman verran kuin junalippu Helsingistä Riihimäelle, noin neljäkymmentä euroa, kertoo erityisasiantuntija Ulla Tapaninen Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta.

Tossakin puhutaan matka-ajasta :) Koko siirtymiseen odotteluineen kuluva aika se on mikä ratkaisee! :)

Lainaus
– Mitä seuraavaksi tapahtuu, onkin hyvä kysymys. Seuraava askel olisi perustaa hankkeelle suunnitteluorganisaatio, joka alkaisi suunnitella varsinaisen selvityksen tekemistä. Tämä vaatii kuitenkin poliittista tahtoa.

Voi olla, että sitä ei löydy ihan nopeasti tässä taloustilanteessa.

Jos se rata on pakko saada, tekis sen merenpäällisenä siltana jossa on sekä että, autokaistat ja junarata. Varmasti kalliimpi, mutta kaikki olisivat tyytyväisiä ja omilla autoilla sukkulointi varmasti kiihdyttäisi kaupunkien ja maiden välistä taloutta enemmän kuin pelkkä junaratkaisu.
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

ttraiha

  • Vieras

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Poro

  • Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Vs: 2015-02-11 STT:Tunneli Helsingistä Tallinnaan maksaisi 9-13 mrd
« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2015, 14:53:52 »
http://www.hel.fi/static/kanslia/Julkaisut/2015/TALSINKI_Executive_Summary.pdf

On the basis of the findings of the pre-feasibility study, the fixed link should be connect to the
Central Railway station and the Pasila railway station and the airport in Helsinki in order to create a
functional traffic network and develop commuter traffic (e.g. a rail connection to elsewhere in
Finland, to Russia, bus connections, flight connections); the terminal for the passenger traffic
would be situated at Pasila and the terminal for vehicles around Ring III with fluent traffic
connections and the cargo terminal enabled by the new fixed link is proposed to be situated at
Riihimäki or at Hyvinkää.

In Tallinn, it is recommended that the fixed link be integrated in the city to the traffic network at the
Ülemiste (Rail Baltic, to Russia, flight connections and to local rail and bus connections). The cargo
terminal is proposed to be situated in Muuga, slightly north-east of central Tallinn.

Dokkarissa sana 'car' on mainittu alussa, henkilöautoliikenteen kasvu on 10% vuodessa. Toinen maininta on 'vechile' ton kehä3 terminaalin yhteydessä. Loput maininnat liittyy rahtiin jonka näkövinkkelistä toi selvitys on tehty. Eli ehkä toi on vironsuomalaisen näkövinkkelistä vain asia joka nostaa lauttalippujen hintaa ja vähentää tarjontaa jos lopputulos on, että ne säilyy toimivampana ylitysmuotona?
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.