Kirjoittaja Aihe: Aikuisopiskelu Virossa  (Luettu 3711 kertaa)

Moskiitomees

• Rekisteröitynyt
  • *
    • Profiili
Aikuisopiskelu Virossa
« : Maaliskuu 31, 2015, 19:59:18 »
Minkälaisia mahdollisuuksia Virossa on opiskella täysipäiväisesti, mikäli muutan pysyvästi Viroon asumaan? Suomessahan on työvoimapoliittisia koulutuksia työttömille työnhakijoille, joten onko vastaavaa palvelua olemassa Virossa? Kiitos vastauksista, Googlesta en toistaiseksi onnistunut löytämään vastausta. :)

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Aikuisopiskelu Virossa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2015, 16:53:13 »
Minkälaisia mahdollisuuksia Virossa on opiskella täysipäiväisesti, mikäli muutan pysyvästi Viroon asumaan? Suomessahan on työvoimapoliittisia koulutuksia työttömille työnhakijoille, joten onko vastaavaa palvelua olemassa Virossa?

Olen varmaan väärä ihminen vastaamaan kun en tiedä aiheesta mitään. Paikalliset auttoivat hieman.

Ammatillisten opintojen keskitetty portaali löytyy http://kutseharidus.ee ja sivuilta voi etsiä kouluja:
- sijainnin mukaan: Koolid -> asukoha järgi
- alan mukaan: Koolid -> tüübi järgi
   o yksityiskoulut: erakoolid
   o valtion- ja kuntien koulut: riigi- ja munitsipaalikoolid

Jos tarvitset apua noiden alojen tonkimisessa niin heitä tarkentavaa kysymystä.

Se, mitä kaikkea tähän liittyy jos samalla siirtyy Suomesta Viroon, en osaa sanoa. Ehkä niitä opintotukia jne voi jotenkin koukuttaa Suomen päästä? Toivottavasti kerrot meille tarkemmin kun asia selviää.
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.

Moskiitomees

• Rekisteröitynyt
  • *
    • Profiili
Aikuisopiskelu Virossa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2015, 17:43:58 »
Kiitos runsaasti vastauksesta !

Mutta tuohan oli jo tosi paljon ! Olen käynyt muutamilla muilla Viron koulutussivustoilla mutta tuolla en ollut vielä osannut käydä !
Pitääpä siis alkaa heti tutkimaan asiaa.

Olen tällä hetkellä määräaikaisessa palkkatuetussa duunissa täällä Pohjois-Karjalassa Kontiolahdella, muutin tänne Kontiolahdelle viime
kesänä Järvenpäästä Etelä-Suomesta. Työsuhde päättyy minulla laskujeni mukaan syyskuun toisella viikolla ja harkinnassa olisi että sitä ennen tai sen jälkeen alkaisin
harkita ja katsoa vaihtoehtoja Viroon muuttoon. Ajattelin että ostaisin ensin asunnon jostain kasvukeskuksen lähistöltä kuten Tallinnan tai
Pärnun lähistöltä ja sen jälkeen tekisin muuttoilmoitukset (elukohateade ja elamisõigus) ja hankkisin virolaisen id-kortin. Eurooppalainen sairaanhoitokortti löytyy jo taskusta
sekä osaan viroa kohtuullisesti. Seitsemän päivän sisällä muutosta pitää myös ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi muistaakseni töötukassaan,
Virosta on mahdollista saada pysyvän muuton jälkeen työttömyyskorvausta ja Viro hyväksyy myös Suomessa tehdyt työt Työttömyysturvan saamikseksi kun ne toimittaa
Töötukassaan Kelan tai Työttömyyskassan U1-lomaketta käyttäen. Yksi mahdollisuus olisi ensin muuttaa tilapäisesti enintään vuodeksi Viroon jolloin olisi vielä Suomen sosiaaliturvan alainen ja niin varmasti teenkin sillä sitten kun saa työpaikan Virosta niin siirtyy välittömästi Viron sosiaaliturvan alaiseksi. Tämmöisiä alustavia suunnitelmia on minulla ollut.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/eures_maaoppaat/Viro.pdf

Kerron teille heti lisää kun löydän tietoa lisää tai kun asia tulee ajankohtaisemmaksi ! :D Kiitos paljon ! :D

Poro

• Vironsuomalaiset
  • *
    • Profiili
Aikuisopiskelu Virossa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2015, 15:12:20 »
Olen tällä hetkellä määräaikaisessa palkkatuetussa duunissa täällä Pohjois-Karjalassa Kontiolahdella, muutin tänne Kontiolahdelle viime kesänä Järvenpäästä Etelä-Suomesta. Työsuhde päättyy minulla laskujeni mukaan syyskuun toisella viikolla ja harkinnassa olisi että sitä ennen tai sen jälkeen alkaisin harkita ja katsoa vaihtoehtoja Viroon muuttoon.

Ajattelin että ostaisin ensin asunnon jostain kasvukeskuksen lähistöltä kuten Tallinnan tai Pärnun lähistöltä ja sen jälkeen tekisin muuttoilmoitukset (elukohateade ja elamisõigus) ja hankkisin virolaisen id-kortin. Eurooppalainen sairaanhoitokortti löytyy jo taskusta sekä osaan viroa kohtuullisesti. Seitsemän päivän sisällä muutosta pitää myös ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi muistaakseni töötukassaan, Virosta on mahdollista saada pysyvän muuton jälkeen työttömyyskorvausta ja Viro hyväksyy myös Suomessa tehdyt työt Työttömyysturvan saamikseksi kun ne toimittaa Töötukassaan Kelan tai Työttömyyskassan U1-lomaketta käyttäen. Yksi mahdollisuus olisi ensin muuttaa tilapäisesti enintään vuodeksi Viroon jolloin olisi vielä Suomen sosiaaliturvan alainen ja niin varmasti teenkin sillä sitten kun saa työpaikan Virosta niin siirtyy välittömästi Viron sosiaaliturvan alaiseksi. Tämmöisiä alustavia suunnitelmia on minulla ollut.

Sulla on suunnitelmat jo pitkällä. Kun osaat jo kieltä niin siitä on iso apu. Riippuu ehkä alasta, mutta yrittäjäksi ryhtyminen saattaisi olla tapa helpottaa työllistymistä kun työn tarjoajalle ei tule vastuuta koko työllistämisestä. Siinä on kyllä omat koukeronsa jonka kanssa on sitten naimisissa.

Lainaus
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/eures_maaoppaat/Viro.pdf Kerron teille heti lisää kun löydän tietoa lisää tai kun asia tulee ajankohtaisemmaksi ! :D Kiitos paljon !

Linkkaamassasi oli jotain mulle uusia viitteitä. Kiitti, pitää lueskella noita ajatuksen kanssa. Varmaan moni muukin kokee hyödylliseksi.
Etninen ulkosuomalainen vuodesta 2005 Tallinnan alueella.